Kryteria Sukcesu


NaCoBeZU czyli Na Co Będę Zwracać Uwagę podczas nauki

                                                                                  
                                               

Kryteria  sukcesu
·         Czytam głośno i wyraźnie.
·         Czytam bezbłędnie, zwracamy uwagę na końcówki wyrazów.
·         Czytam wyrazami lub zdaniami (trudniejsze wyrazy mogę głoskować lub dzielić na sylaby)
płynnie, bez zbyt długich przystanków  (nie znaczy bardzo szybko).
·         Staram się zwracać uwagę na przecinki, kropki, wykrzykniki i znaki zapytania.
Dodatkowo, dla najlepszych
·         Modeluję głos (może być straszny, miły, wystraszony itp.)

Dobra rada - Ćwicz codziennie, czytając ulubione książki. Możesz czytać opowiadania z podręcznika. Poproś kogoś o nagranie twojego głosu, podczas czytania wiersza lub fragmentu ulubionej książki. Odsłuchaj nagranie i zastanów się co ewentualnie mógłbyś poprawić.


Czytanie tekstu ze zrozumieniem

Kryteria  sukcesu
·         Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
·          Rozumiem znaczenie przeczytanych wyrazów i zdań, dobieram podpisy do ilustracji.
·         Odpowiadam na pytania związane z tekstem.
·         Układam wyrazy z liter, sylab.
·         Układam zdania z wyrazów, sylab.
Dodatkowo, dla najlepszych
  • Wyszukuję w tekście potrzebne informacje

Dobra rada – Opowiadaj rodzicom przeczytane książki, baw się z rodzicami w loteryjki wyrazowe.
  


Kryteria  sukcesu
·         Przedstawiam najważniejsze wydarzenia, w odpowiedniej kolejności.
·         Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów kilka razy.
·         Uwzględniam głównych bohaterów.
·         Staram się mówić płynnie, bez długich przerw na zastanowienie
Dodatkowo dla najlepszych
·         Moje opowiadanie ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie (odpowiedni układ treści).
.

Dobra rada - Ćwicz opowiadając na głos przeczytane opowieści. Możesz pomóc sobie rysując historyjkę „podpowiadajkę”. Możesz nagrać swój głos i posłuchać efektów swojej pracy.


Recytacja wierszy

Kryteria  sukcesu
·         Mówię tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·         Mówię w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
·         Robię przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
Dodatkowo dla najlepszych
·         Wymieniam autora i tytuł wiersza.

Dobra rada –Nie zostawiaj nauki na ostatnią chwilę. Miejsce do nauki musi być ciche i czyste.
Ucz  się wiersza kawałkami.



Piękne pisanie


Kryteria sukcesu
·        Znam kształt wszystkich poznanych liter – małych i wielkich.
·         Napisane litery mają kształt i proporcje zbliżone do wzoru.
·         Prawidłowo łącze litery.
·         Napisane litery mieszczą się w liniaturze.
Dodatkowo dla najlepszych
·         Moja praca jest czysta, bez skreśleń. Rogi zeszytu nie są pozaginane.


Dobra rada - Aby utrwalić kształt liter, załóż „zaczarowany zeszyt liter”. Możesz w nim
wyklejać z kolorowego papieru kolejno poznawane litery. Żeby nie pisać pochylonych liter, zawsze przed rozpoczęciem pisania upewnij się, że twój zeszyt leży prosto


Przepisywanie z tablicy

Kryteria sukcesu
·         Przepisuję cały tekst.
·         Piszę w liniaturze.
·         Pamiętam o wielkiej literze i kropce na końcu zdania.
·         Dbam o poprawność ortograficzną.
·         Piszę uważnie, nie „zjadam” literek, nie powtarzam wyrazów (drobne błędy).
·         Moje pismo jest staranne.
Dodatkowo dla najlepszych
·         Zachowuję układ tekstu, zgodny z zapisem na tablicy (np. nowy podpunkt w nowej linijce)

Dobra rada- Podczas przepisywania staraj się skupić na tekście. Nie rozmawiaj z kolegami. W razie wątpliwości  - zapytaj!


Pisanie z pamięci (dyktando)

Kryteria sukcesu
·         Piszę cały podyktowany tekst.
·         Pamiętam o wielkiej literze i odpowiednim znaku na końcu zdania.
·         Potrafię napisać wyrazy podane przez nauczyciela.
·         Potrafię zastosować poznaną regułę ortograficzną.
·         Moje pismo jest staranne.
Dodatkowo dla najlepszych
·         Dbam o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną całego tekstu.

Dobra rada- Systematycznie wykonuj zadane ćwiczenia ortograficzne (codziennie jedno, nie wszystkie naraz). Zrób ortograficzną mapę myśli, lub lapbooka. Możesz wymyślić grę planszową i pograć w nią z rodzicami.



Kryteria  sukcesu
·         Umiem określić wzajemne położenie kilku przedmiotów używając określeń na prawo, na lewo, nad, pod, obok, wyżej, niżej, wewnątrz, na zewnątrz
·         Poruszam się zgodnie z poleceniami: w prawo, w lewo, w przód, w tył, w bok.
·         Potrafię uporządkować przedmioty wg. podanej zasady np. wielkości, koloru. 
·         Porównuję przedmioty wg. podanej zasady np. większy, szybszy.
Dodatkowo, dla najlepszych:
·         Znam kierunki pośrednie np. w prawym, górnym rogu.

Dobra rada - Pobaw się z kimś w robota. Wykonuj polecenia typu: Obróć się w prawo. Zrób trzy kroki do przodu. Narysuj labirynt i opisz, jak z niego wyjść, używając słów typu: w prawo, w lewo, prosto. Poproś kogoś dorosłego, aby przygotował dla Ciebie dyktando graficzne. Osoba dorosła opisuje np. ułożenie produktów w lodówce, a Ty to rysujesz.


Geometria

Kryteria  sukcesu
  • Rozpoznaję na rysunkach i w otoczeniu figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt.
  • Układam i rysuję figury według podanego wzoru.
  • Potrafię zmierzyć długość odcinka.
  • Potrafię narysować odcinek (do 20 cm).  
Dodatkowo, dla najlepszych:
·         Rysuję odcinki prostopadłe i równoległe w stosunku do siebie

Dobra rada - Odszukaj w swoim pokoju przedmioty lub ich części, które kształtem przypominają koło, trójkąt, kwadrat lub prostokąt. Przygotuj samodzielnie pary obrazków przedstawiających figury (mogą być to pary figur różnej wielkości i w różnych kolorach) i zaproś do wspólnej zabawy w memory przyjaciół lub rodziców.


Liczenie

Kryteria  sukcesu
  • Umiem liczyć do 10.
  • Umiem zapisać liczby do 10.
  • Umiem liczyć do 20.
  • Umiem zapisać liczby do 20.
  • Umiem liczyć do 100 pełnymi dziesiątkami..
·         Umiem zapisać liczby do 100 – pełne dziesiątki.
·         Potrafię porównać liczby i wstawić odpowiedni znak.
·         Potrafię uporządkować liczby.
·         Potrafię umieścić liczby na osi liczbowej.
·         Potrafię wskazać konkretny element w szeregu.
·         Potrafię wskazać dziesiątki i jedności w liczbie dwucyfrowej.
·         Potrafię sprawdzić dodawanie za pomocą odejmowania i odejmowanie za pomocą dodawania.
·         Rozwiązuję działania z niewiadomą (z okienkiem)
·         Potrafię mnożyć w zakresie 20.
Dodatkowo, dla najlepszych:
·         Potrafię dodawać, odejmować i mnożyć w zakresie 100.

Dobra rada - Będąc w samochodzie obserwuj otoczenie i odczytuj numery domów, odległości podawane na znakach drogowych, numery na tablicach rejestracyjnych lub inne zaobserwowane numery. Pobaw się z rodzicami we wskazywanie określonej książki na półce.


Rozwiązywanie zadań tekstowych

Kryteria  sukcesu
·        Rozumiem treść zadania tekstowego.
·        Wskazuję co wiemy, a czego szukamy.
·        Zapisuję poprawne rozwiązanie.
·        Podaję właściwą odpowiedź.
Dodatkowo, dla najlepszych:
·        Potrafię ułożyć zadanie do działania.

Dobra rada: Wykonuj działania zgodnie z poniższymi podpunktami:
1.      Uważnie przeczytam treść zadania.
2.      Wskażę i pokoloruję na zielono dane.
3.      Podkreślę czerwoną kredką pytanie.
4.      Pomyślę i ustalę, jakiej liczby szukam.
5.      Wypiszę „dane i szukane”.
6.      Mogę wykonać rysunek pomocniczy.
7.      Zapiszę rozwiązanie (jedno działanie albo więcej).
8.      Wrócę do pytania i zapiszę odpowiedź w formie zdania.
9.      Sprawdzę poprawność zapisów.

Pomiary

Kryteria  sukcesu

Czas kalendarzowy
·        Znam nazwy dni tygodnia; wymieniam je  we właściwej kolejności.
·        Wiem jaki dzień był wczoraj, przedwczoraj i będzie jutro i pojutrze.
·        Znam nazwy kolejnych miesięcy w roku.
·        Znam aktualną porę roku oraz bieżący miesiąc.
·        Potrafię wyszukiwać w kalendarzu podane daty np. urodzin, imienin, świąt.

Czas zegarowy
·        Znam tarcze zegara i rolę poszczególnych wskazówek. Wiem, że mała wskazówka porusza się wolniej niż duża; duża wskazuje godziny, mała minuty.
·        Odczytuję pełne godziny.
·        Wykonuję proste obliczenia zegarowe na pełnych godzinach.

Masa
·        Potrafię ważyć przedmioty na wadze szalkowej bez użycia odważników; stosowanie określeń: cięższy – lżejszy – tak samo ciężki; tu więcej – tu mniej – a tu tyle samo.
·        Znam pojęcie kilograma.
·        Potrafię ważyć przedmioty z użyciem odważników kilogramowych.

Pojemność
·        Znam  pojęcie litra.
·        Odmierzam płyny półlitrowym, ćwierćlitrowym kubkiem i litrowym naczyniem. Wiem, że 4 ćwierćlitrowe kubki to litr oraz wiem że dwa półlitrowe kubki to litr.

Obliczenia pieniężne
·         Znam monety: 1 gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł.
·         Potrafię wykonywać łatwe obliczenia pieniężne.





Piosenki
Kryteria na 5
·        Nauczona całość tekstu (nie zmniejszam oceny za brak zgodności z linią melodyczną)
Kryteria na 6
·        Opracowany w parach układ taneczny (ilustracja do słów)

Dobra rada- Nie czekaj z nauką piosenki do ostatniej chwili. Często pytam wcześniej i „przymykam oko” na drobne błędy ;)


Prace plastyczne
·        Wykonam pracę plastyczną zgodnie z tematem.
·        Praca będzie czysta i wykonana estetycznie.
·        Doprowadzam pracę do końca.
·        Pracuję samodzielnie.
·        Zaangażowanie podczas pracy (nie obniżam oceny za „brak talentu”)
Kryteria na 6
·        Prace na konkurs (bez względu na zajęte miejsce)
oraz szczególnie pomysłowe i ładnie wykonane prace


Wychowanie fizyczne
Kryteria na 5
·        Mam odpowiedni strój sportowy (obuwie i ubranie).
·        Sprawnie przebieram się przed zajęciami.
·        Chętnie wykonuję ćwiczenia zaproponowane mi przez nauczyciela.
·        Chętnie biorę udział w zabawach zespołowych.
·        Dbam o sprzęt sportowy, pomoce, z których korzystam.
·        Zachowuję zasady bezpieczeństwa.
·        Zachowuję się uczciwie w grach i zawodach.
·        Wykazuję zrozumienie dla trudności albo niepowodzeń rówieśników.


Zeszyt
Kryteria na 5

·        Odpowiedni układ zeszytu ( obowiązkowe elementy to:  data, cel lekcji, zad………str…….., praca domowa)
·        Wyraźne oddzielenie poszczególnych lekcji (kolorowa data lub szlaczek )
·        Pomalowane kryteria sukcesu (na zielono, żółto lub czerwono)
·        Staranne pismo
·        Ogólna estetyka zeszytu (równo wklejone dodatkowe kartki, tabelki rysowane przy linijce)

Dobra rada - Przed oddaniem przekartkuj  zeszyt i samodzielnie sprawdź czy pomalowane są wszystkie cele.


Praca domowa

Brak pracy domowej  zostaje odnotowany w dzienniku Librus. Pracę należy uzupełnić
Trzy nie uzupełnione minusy = 1  (uczeń musi pokazać uzupełnioną pracę jak najszybciej, maksymalnie do chwili skończenia ćwiczeń).
Jeżeli ze względów rodzinnych uczeń nie zdąży odrobić pracy- proszę rodzica o adnotację przy ćwiczeniu.
Dodatkowa praca domowa jest promowana plusem lub 6 ( w zależności od stopnia trudności pracy).

Sprawdziany

Poziom 6 – osiągnięte co najmniej 90% punktów+ zadanie dodatkowe (jeżeli jest)
Poziom 5 – 95%-100% punktów
Poziom 4 – 75%-94,5% punktów
Poziom 3 – 50%- 74,5% punktów
Poziom 2 – 33%-49% punktów
Poziom 1 – 0%- 32,5%  punktów

Dodatkowa informacja
Przed sprawdzianami tematycznymi uczeń otrzymuje NaCoBeZU, w którym określony jest zakres materiału i termin klasówki.
Sprawdziany diagnostyczne weryfikują całość wiedzy ucznia. Nie podaję zakresu materiału i nie zapowiadam sprawdzianu.  
Każdy uczeń, który osiągnął poziom 1,2  potrzebuje pomocy, w powtórzeniu materiału. Na pewno będę jeszcze raz tłumaczyć mu poszczególne zagadnienia. Jednak są tematy, które należy powtarzać w domu np. tabliczka mnożenia, zagadnienia z przyrody. Oczekuję, że każda osoba, która uzyska mniej niż 50% punktów poprawi swoją ocenę, w umówiony indywidualnie sposób.  Każdy zawsze może przyjść na zajęcia wyrównawcze.

Brak komentarzy: