|
NaCoBeZU czyli Na Co Będę Zwracać Uwagę
podczas nauki
Kryteria sukcesu
·
Czytam
głośno i wyraźnie.
·
Czytam
bezbłędnie, zwracamy uwagę na końcówki wyrazów.
·
Czytam
wyrazami lub zdaniami (trudniejsze wyrazy mogę głoskować lub dzielić na sylaby)
płynnie,
bez zbyt długich przystanków (nie znaczy
bardzo szybko).
·
Staram
się zwracać uwagę na przecinki, kropki, wykrzykniki i znaki zapytania.
Dodatkowo, dla
najlepszych
·
Modeluję
głos (może być straszny, miły, wystraszony itp.)
Dobra rada - Ćwicz
codziennie, czytając ulubione książki. Możesz czytać opowiadania z podręcznika.
Poproś kogoś o nagranie twojego głosu, podczas czytania wiersza lub fragmentu
ulubionej książki. Odsłuchaj nagranie i zastanów się co ewentualnie mógłbyś
poprawić.
Czytanie tekstu
ze zrozumieniem
Kryteria sukcesu
·
Odczytuję
znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
·
Rozumiem znaczenie przeczytanych wyrazów i
zdań, dobieram podpisy do ilustracji.
·
Odpowiadam
na pytania związane z tekstem.
·
Układam
wyrazy z liter, sylab.
·
Układam
zdania z wyrazów, sylab.
Dodatkowo,
dla najlepszych
- Wyszukuję w tekście potrzebne informacje
Dobra
rada – Opowiadaj rodzicom przeczytane książki, baw się z rodzicami w loteryjki
wyrazowe.
Kryteria sukcesu
·
Przedstawiam
najważniejsze wydarzenia, w odpowiedniej kolejności.
·
Staram
się nie powtarzać tych samych wyrazów kilka razy.
·
Uwzględniam
głównych bohaterów.
·
Staram
się mówić płynnie, bez długich przerw na zastanowienie
Dodatkowo dla
najlepszych
·
Moje opowiadanie ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie
(odpowiedni układ treści).
.
Dobra rada - Ćwicz
opowiadając na głos przeczytane opowieści. Możesz pomóc sobie rysując historyjkę
„podpowiadajkę”. Możesz nagrać swój głos i posłuchać efektów swojej pracy.
Recytacja
wierszy
Kryteria sukcesu
·
Mówię
tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·
Mówię
w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
·
Robię
przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
Dodatkowo
dla najlepszych
·
Wymieniam
autora i tytuł wiersza.
Dobra
rada –Nie zostawiaj nauki na ostatnią chwilę. Miejsce do nauki musi być
ciche i czyste.
Ucz się wiersza kawałkami.
|
Piękne pisanie
Kryteria sukcesu
·
Znam kształt
wszystkich poznanych liter – małych i wielkich.
·
Napisane
litery mają kształt i proporcje zbliżone do wzoru.
·
Prawidłowo
łącze litery.
·
Napisane
litery mieszczą się w liniaturze.
Dodatkowo dla najlepszych
·
Moja praca jest czysta, bez
skreśleń. Rogi zeszytu nie są pozaginane.
Dobra
rada - Aby utrwalić kształt liter, załóż „zaczarowany zeszyt liter”. Możesz w
nim
wyklejać
z kolorowego papieru kolejno poznawane litery. Żeby nie pisać
pochylonych liter, zawsze przed rozpoczęciem pisania upewnij się, że twój
zeszyt leży prosto
Przepisywanie
z tablicy
Kryteria sukcesu
·
Przepisuję cały tekst.
·
Piszę w liniaturze.
·
Pamiętam o wielkiej literze i
kropce na końcu zdania.
·
Dbam o poprawność ortograficzną.
·
Piszę uważnie, nie „zjadam”
literek, nie powtarzam wyrazów (drobne błędy).
·
Moje pismo jest staranne.
Dodatkowo dla najlepszych
·
Zachowuję układ tekstu, zgodny z
zapisem na tablicy (np. nowy podpunkt w nowej linijce)
Dobra rada- Podczas przepisywania staraj
się skupić na tekście. Nie rozmawiaj z kolegami. W razie wątpliwości - zapytaj!
Pisanie
z pamięci (dyktando)
Kryteria sukcesu
·
Piszę cały podyktowany tekst.
·
Pamiętam o wielkiej literze i odpowiednim
znaku na końcu zdania.
·
Potrafię napisać wyrazy podane
przez nauczyciela.
·
Potrafię zastosować poznaną regułę
ortograficzną.
·
Moje pismo jest staranne.
Dodatkowo dla najlepszych
·
Dbam o poprawność ortograficzną i
interpunkcyjną całego tekstu.
Dobra rada- Systematycznie wykonuj zadane
ćwiczenia ortograficzne (codziennie jedno, nie wszystkie naraz). Zrób
ortograficzną mapę myśli, lub lapbooka. Możesz wymyślić grę planszową i pograć
w nią z rodzicami.
Kryteria sukcesu
·
Umiem określić wzajemne położenie kilku przedmiotów
używając określeń na prawo, na lewo, nad, pod, obok, wyżej, niżej,
wewnątrz, na zewnątrz
|
·
Poruszam się zgodnie z poleceniami: w prawo, w lewo,
w przód, w tył, w bok.
|
·
Potrafię
uporządkować przedmioty wg. podanej zasady np. wielkości, koloru.
·
Porównuję
przedmioty wg. podanej zasady np. większy, szybszy.
Dodatkowo, dla
najlepszych:
·
Znam
kierunki pośrednie np. w prawym, górnym rogu.
Dobra rada - Pobaw
się z kimś w robota. Wykonuj polecenia typu: Obróć się w prawo. Zrób trzy kroki
do przodu. Narysuj labirynt i opisz, jak z niego wyjść, używając słów typu: w
prawo, w lewo, prosto. Poproś kogoś dorosłego, aby przygotował dla Ciebie
dyktando graficzne. Osoba dorosła opisuje np. ułożenie produktów w lodówce, a
Ty to rysujesz.
Geometria
Kryteria sukcesu
|
|
- Potrafię zmierzyć długość odcinka.
- Potrafię narysować odcinek (do 20 cm).
Dodatkowo,
dla najlepszych:
·
Rysuję
odcinki prostopadłe i równoległe w stosunku do siebie
Dobra
rada - Odszukaj w swoim pokoju przedmioty lub ich części, które kształtem
przypominają koło, trójkąt, kwadrat lub prostokąt. Przygotuj
samodzielnie pary obrazków przedstawiających figury (mogą być to pary figur
różnej wielkości i w różnych kolorach) i zaproś do wspólnej zabawy w memory
przyjaciół lub rodziców.
Liczenie
Kryteria sukcesu
|
|
- Umiem liczyć do 20.
- Umiem zapisać liczby do 20.
- Umiem liczyć do 100 pełnymi dziesiątkami..
·
Umiem
zapisać liczby do 100 – pełne dziesiątki.
·
Potrafię
porównać liczby i wstawić odpowiedni znak.
·
Potrafię
uporządkować liczby.
·
Potrafię
umieścić liczby na osi liczbowej.
·
Potrafię
wskazać konkretny element w szeregu.
·
Potrafię
wskazać dziesiątki i jedności w liczbie dwucyfrowej.
·
Potrafię
sprawdzić dodawanie za pomocą odejmowania i odejmowanie za pomocą dodawania.
·
Rozwiązuję
działania z niewiadomą (z okienkiem)
·
Potrafię
mnożyć w zakresie 20.
Dodatkowo,
dla najlepszych:
·
Potrafię
dodawać, odejmować i mnożyć w zakresie 100.
Dobra
rada - Będąc w samochodzie obserwuj otoczenie i odczytuj numery domów,
odległości podawane na znakach drogowych, numery na tablicach rejestracyjnych
lub inne zaobserwowane numery. Pobaw się z rodzicami we wskazywanie określonej
książki na półce.
Rozwiązywanie
zadań tekstowych
Kryteria sukcesu
·
Rozumiem
treść zadania tekstowego.
·
Wskazuję
co wiemy, a czego szukamy.
·
Zapisuję
poprawne rozwiązanie.
·
Podaję
właściwą odpowiedź.
Dodatkowo,
dla najlepszych:
·
Potrafię
ułożyć zadanie do działania.
Dobra
rada: Wykonuj działania zgodnie z poniższymi podpunktami:
1.
Uważnie
przeczytam treść zadania.
2.
Wskażę
i pokoloruję na zielono dane.
3.
Podkreślę
czerwoną kredką pytanie.
4.
Pomyślę
i ustalę, jakiej liczby szukam.
5.
Wypiszę
„dane i szukane”.
6.
Mogę
wykonać rysunek pomocniczy.
7.
Zapiszę
rozwiązanie (jedno działanie albo więcej).
8.
Wrócę
do pytania i zapiszę odpowiedź w formie zdania.
9.
Sprawdzę
poprawność zapisów.
Pomiary
Kryteria sukcesu
Czas
kalendarzowy
·
Znam
nazwy dni tygodnia; wymieniam je we
właściwej kolejności.
·
Wiem
jaki dzień był wczoraj, przedwczoraj i będzie jutro i pojutrze.
·
Znam
nazwy kolejnych miesięcy w roku.
·
Znam
aktualną porę roku oraz bieżący miesiąc.
·
Potrafię
wyszukiwać w kalendarzu podane daty np. urodzin, imienin, świąt.
Czas
zegarowy
·
Znam
tarcze zegara i rolę poszczególnych wskazówek. Wiem, że mała wskazówka porusza
się wolniej niż duża; duża wskazuje godziny, mała minuty.
·
Odczytuję
pełne godziny.
·
Wykonuję
proste obliczenia zegarowe na pełnych godzinach.
Masa
·
Potrafię
ważyć przedmioty na wadze szalkowej bez użycia odważników; stosowanie określeń:
cięższy – lżejszy – tak samo ciężki; tu więcej – tu mniej – a tu tyle samo.
·
Znam
pojęcie kilograma.
·
Potrafię
ważyć przedmioty z użyciem odważników kilogramowych.
Pojemność
·
Znam
pojęcie litra.
·
Odmierzam
płyny półlitrowym, ćwierćlitrowym kubkiem i litrowym naczyniem. Wiem, że 4
ćwierćlitrowe kubki to litr oraz wiem że dwa półlitrowe kubki to litr.
Obliczenia
pieniężne
·
Znam
monety: 1 gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł.
·
Potrafię
wykonywać łatwe obliczenia pieniężne.
Piosenki
Kryteria na 5
· Nauczona całość tekstu (nie zmniejszam oceny za brak zgodności z linią melodyczną)
Kryteria na 6
· Opracowany w parach układ taneczny (ilustracja do słów)
Dobra rada- Nie czekaj z nauką piosenki do ostatniej chwili. Często pytam wcześniej i „przymykam oko” na drobne błędy ;)
Prace plastyczne
· Wykonam pracę plastyczną zgodnie z tematem.
· Praca będzie czysta i wykonana estetycznie.
· Doprowadzam pracę do końca.
· Pracuję samodzielnie.
· Zaangażowanie podczas pracy (nie obniżam oceny za „brak talentu”)
Kryteria na 6
· Prace na konkurs (bez względu na zajęte miejsce)
oraz szczególnie pomysłowe i ładnie wykonane prace
Wychowanie fizyczne
Kryteria na 5
· Mam odpowiedni strój sportowy (obuwie i ubranie).
· Sprawnie przebieram się przed zajęciami.
· Chętnie wykonuję ćwiczenia zaproponowane mi przez nauczyciela.
· Chętnie biorę udział w zabawach zespołowych.
· Dbam o sprzęt sportowy, pomoce, z których korzystam.
· Zachowuję zasady bezpieczeństwa.
· Zachowuję się uczciwie w grach i zawodach.
· Wykazuję zrozumienie dla trudności albo niepowodzeń rówieśników.
Zeszyt
Kryteria na 5
· Odpowiedni układ zeszytu ( obowiązkowe elementy to: data, cel lekcji, zad………str…….., praca domowa)
· Wyraźne oddzielenie poszczególnych lekcji (kolorowa data lub szlaczek )
· Pomalowane kryteria sukcesu (na zielono, żółto lub czerwono)
· Staranne pismo
· Ogólna estetyka zeszytu (równo wklejone dodatkowe kartki, tabelki rysowane przy linijce)
Dobra rada - Przed oddaniem przekartkuj zeszyt i samodzielnie sprawdź czy pomalowane są wszystkie cele.
Praca domowa
Brak pracy domowej zostaje odnotowany w dzienniku Librus. Pracę należy uzupełnić
Trzy nie uzupełnione minusy = 1 (uczeń musi pokazać uzupełnioną pracę jak najszybciej, maksymalnie do chwili skończenia ćwiczeń).
Jeżeli ze względów rodzinnych uczeń nie zdąży odrobić pracy- proszę rodzica o adnotację przy ćwiczeniu.
Dodatkowa praca domowa jest promowana plusem lub 6 ( w zależności od stopnia trudności pracy).
Sprawdziany
Poziom 6 – osiągnięte co najmniej 90% punktów+ zadanie dodatkowe (jeżeli jest)
Poziom 5 – 95%-100% punktów
Poziom 4 – 75%-94,5% punktów
Poziom 3 – 50%- 74,5% punktów
Poziom 2 – 33%-49% punktów
Poziom 1 – 0%- 32,5% punktów
Dodatkowa informacja
Przed sprawdzianami tematycznymi uczeń otrzymuje NaCoBeZU, w którym określony jest zakres materiału i termin klasówki.
Sprawdziany diagnostyczne weryfikują całość wiedzy ucznia. Nie podaję zakresu materiału i nie zapowiadam sprawdzianu.
Każdy uczeń, który osiągnął poziom 1,2 potrzebuje pomocy, w powtórzeniu materiału. Na pewno będę jeszcze raz tłumaczyć mu poszczególne zagadnienia. Jednak są tematy, które należy powtarzać w domu np. tabliczka mnożenia, zagadnienia z przyrody. Oczekuję, że każda osoba, która uzyska mniej niż 50% punktów poprawi swoją ocenę, w umówiony indywidualnie sposób. Każdy zawsze może przyjść na zajęcia wyrównawcze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz